Παγονυφίτσα…
Η Debian προγραμματίζει να κυκλοφορήσει τη νεότερη έκδοσή της, το Etch, τον Δεκέμβριο, και θέλει τον Firefox της Mozilla να είναι μέρος της διανομής. Η Mozilla, ωστόσο, δήλωσε πως δεν θα μπορούσε να διαθέσει το λογισμικό χωρίς το συνοδευτικό του έργο τέχνης.
Ο Mike Connor, ένας από τους υπεύθυνους για την ανάπτυξη του Firefox, υπέβαλε στη Debian μια αναφορά bug, στην οποία δήλωνε ότι αν η Debian σκόπευε να συμπεριλάβει τον Firefox, θα έπρεπε να περιληφθούν και τα γραφικά του — ή αλλιώς θα έπρεπε να βρει ένα νέο όνομα.
Η Mozilla λέει ότι οι οδηγίες της είναι σαφείς: η χρήση του ονόματος Firefox επιτρέπεται μόνο εάν συνοδεύεται από το λογότυπο, τις εικόνες και το υπόλοιπο έργο τέχνης της.
Ο Eric Dorland υποστηρίζει, ωστόσο, ότι το σύνολο των γραφικών του Firefox δεν μπορεί να διανεμηθεί με την Etch, επειδή «έχουν μια μη ελεύθερη άδεια». Αλλιώς θα ήταν παραβίαση των κατευθυντήριων γραμμών ελεύθερου λογισμικού της Debian (DFSG), οι οποίες καθορίζουν τα κριτήρια βάσει των οποίων ένα λογισμικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις διανομές Debian.
Ο Connor λέει, πάντως, ότι ενώ εκτιμά την άποψη της Debian, τα λογότυπα και οι εικόνες της Mozilla παρέχουν μια οπτική ταυτότητα, καθώς και μια διαβεβαίωση ποιότητας προς τον χρήστη. Ο Nat Friedman από τη Novell λέει ότι «το ίδρυμα Mozilla έχει δουλέψει σκληρά για να χτίσει τον Firefox σε ένα εμπορικό σήμα που σημαίνει ασφάλεια, απλότητα και απόδοση. Η επιθυμία τους να προστατεύσουν το εμπορικό σήμα τους είναι απολύτως φυσιολογική και λογική, και η Novell συνεργάζεται στενά με το ίδρυμα Mozilla προς αυτόν τον στόχο».
Ο Dorland της Debian λέει ότι ολόκληρη η διαδικασία είναι «ενοχλητικά γραφειοκρατική και απολύτως πρωτοφανής στην κοινότητα ελεύθερου λογισμικού». Συμφωνεί ότι το να μετονομαστεί ο browser για την Etch είναι αναπόφευκτο, «δεδομένου ότι δεν φαίνεται να υπάρχει κάποιος τρόπος να επιλύσουμε τις διαφορές μας». Εκτός αν κάτι αλλάξει βραχυπρόθεσμα, ο Firefox στην Etch θα ονομάζεται Iceweasel.
Το όνομα φάνηκε να είναι κατά πολύ το δημοφιλέστερο, αποφεύγει οποιαδήποτε σύγχυση με το εμπορικό σήμα και έχει ήδη ιστορία ως «εναλλακτικό» όνομα για τον Firefox.
Deja Vu
Ένα παρόμοιο ζήτημα είχε προκύψει και στο παρελθόν, με το Sarge: τότε η διαφωνία στράφηκε γύρω από τη χρήση των εμπορικών σημάτων για το Thunderbird της Mozilla. «Τελικά οριστικοποιήθηκε μια συμφωνία με την οποία μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε το όνομα χωρίς το λογότυπο, μέχρι το ίδρυμα Mozilla να πιστοποιήσει τα πακέτα στο Debian Sarge ώστε να βεβαιωθεί ότι πληρούσαν το επίπεδο ποιότητας που ζητούσε», σύμφωνα με τον Dorland. «Τώρα το εμπορικό σήμα ανήκει στην εταιρεία Mozilla, και θεωρούν ότι η συμφωνία δεν είναι αρκετά ισχυρή».
Ο Beard λέει ότι «υπήρξαν παρανοήσεις απ’ όλες τις πλευρές, επειδή πρόκειται για ένα σύνθετο ζήτημα· αλλά, στο τέλος της ημέρας, μας παρακινεί το ίδιο ενδιαφέρον: να κάνουμε το σωστό για το δημόσιο όφελος».
Όπως και να έχει, ακόμη κι αν δεν δούμε ποτέ την «παγονυφίτσα», σίγουρα το Debian και ο Firefox θα αποτελούν δύο σημαντικούς πόλους πάνω στους οποίους αναπτύσσεται το ανοιχτό λογισμικό. Εν αναμονή εξελίξεων, λοιπόν…
