Σχεδόν οι πάντες έχουν κινητά τηλέφωνα σήμερα, ακόμα και οι πιτσιρικάδες· πολλά από αυτά προσφέρονται με εγκατεστημένη μια ειδική έκδοση των Windows.

Γενικά, πολλές συσκευές χρησιμοποιούν ειδικές εκδόσεις διάφορων λειτουργικών συστημάτων. Η Microsoft, την 1η Νοεμβρίου 2006, κυκλοφόρησε την 6η έκδοση των Windows Embedded CE, που προορίζονται για έξυπνες συσκευές όπως τα κινητά τηλέφωνα.

Αυτό δεν θα ήταν κάτι νέο, αλλά αυτό που πραγματικά ήταν εντυπωσιακό ήταν ότι αυτή τη φορά η εταιρεία προχώρησε στη διάθεση του 100% του πυρήνα των CE. Επισημαίνω ότι δεν πρόκειται για όλο το λειτουργικό σύστημα, αλλά μόνο για τον πυρήνα.

Αυτό σημαίνει ότι ο πυρήνας είναι ανοιχτός και ελεύθερος;

Ο πυρήνας καλύπτεται από την άδεια shared source της Microsoft, η οποία δεν καλύπτει τα κριτήρια του Open Source Initiative. Επίσης, άλλα τμήματα του λογισμικού των Windows CE 6.0 καλύπτονται από ακόμη 2 άδειες: την Premium Derivatives και την Premium Redistribution.

Στο διάγραμμα έχουμε:

  • με ανοιχτό μπλε, το δημόσιο «Shared Source»·
  • με γαλάζιο, το ιδιωτικό «Shared Source»·
  • με σκούρο μπλε, το «Premium Source».

(Δεν ξέρω για εσάς· εγώ κάπου εδώ μπερδεύτηκα.)

Η Microsoft τα εξηγεί όλα εκτενώς εδώ (zip).

Όμως τα Windows CE 6.0 κινητά τηλέφωνα θα πάψουν να είναι η μοναδική λύση: η ταϊβανέζικη FIC, που κατασκευάζει πληθώρα ηλεκτρονικών συσκευών, ανακοίνωσε ότι στο πρώτο τρίμηνο του 2007 θα διαθέσει στην αγορά τη νέα της συσκευή. Το Neo1973 (ή FIC-GTA001) θα είναι το πρώτο κινητό που θα βασίζεται στην πλατφόρμα OpenMoko.

Μια άλλη εξέλιξη είναι ότι το OpenMoko θα συνεργάζεται με μια νέα πλατφόρμα ανάπτυξης, την SyncML, που εξελίσσεται από την εταιρεία Funambol (PDF).

Η ιδέα της εφαρμογής open source λύσεων στην κινητή τηλεφωνία δεν είναι καθόλου καινούρια… πολλές εταιρείες, μικρότερες ή μεγαλύτερες, έχουν σχετικά προγράμματα στα σκαριά μέσα στο 2006.

Οι Motorola, NEC, Panasonic, Samsung, DoCoMo και Vodafone θα ιδρύσουν μια επιχειρηματική πρωτοβουλία για την ανάπτυξη μιας σειράς προτύπων, με στόχο την ανάπτυξη λογισμικού από τρίτους. Και μην ξεχνάμε ότι η Nokia έχει προωθήσει στην αγορά το Nokia 770, ένα Linux Tablet Internet PC που, αν και δεν είναι κινητό τηλέφωνο, είναι μια πρώτη εικόνα για το τι θα φέρει το μέλλον.

Η ιδέα είναι πολύ καλή, κατά τη γνώμη μου· εάν ποτέ δούμε κάτι αντίστοιχο με αυτό που βλέπουμε στα PC μας σήμερα, πιστεύω ότι θα είναι εξαιρετικό… μέχρι τότε, θα αρκεστώ στο theme αυτό για το Sony Ericsson κινητό μου.

GPLLGPLMITApache 2