Τα Windows Vista είναι το νέο λειτουργικό της εταιρείας Microsοft και έχει σαν στόχο να αντικαταστήσει τα Windows XP. Οι δοκιμαστικές εκδόσεις τους καθώς και το η εταιρική τελική έκδοση ήδη είναι διαθέσιμα και την Τρίτη 28 Ιανουαρίου 2007 με τις ανάλογες παρουσιάσεις θα γίνουν διαθέσιμα για το ευρύ κοινό.
Η άφιξη των Vista θα φέρει πολλές αλλαγές θετικές και αρνητικές που θα τις αναλύσουμε παράκατω.
τα υπέρ…
- User Account Control είναι εξαιρετικά σημαντικό καθώς τώρα οι χρήστες των Windows θα έχουν περιορισμένα δικαιώματα διαχείρισης του συστήματος στην καθημερινή του χρήση, εάν χρειάζεται να έχουν αυξημένα χρήσης θα πρέπει να εισάγουν όνομα χρήστη και κωδικό (τι μου θυμίζει?)
- Defender είναι το είδικο αντι-ιοικό και αντι-malware πρόγραμμα των Vista
- IPv6 το πρωτόκολλο αυτό υποστηρίζεται πλήρως από τα Vista και αφορά την δικτύωση μέσω internet καθώς στα παλαιότερα xp ήταν υπό ανάπτυξη
- ReadyBoost μια τεχνολογία που θα κάνει τα Vista να ανταποκρίνονται γρηγορότερα στις μνήμες flash, (Memory Stick,SD,Compact Flash,USB)
- Display Driver Model και Direct3D και Aero είναι το νέο γραφικό περιβάλλον των Vista που θα είναι σαφώς ωραιότερο από των XP με μπόλικες διαφάνειες και άλλες ομορφιές
- Sidebar είναι ένα διαφανές πεδίο στην άκρη της επιφάνειας εργασίας για την τοποθέτηση εφαρμογιδίων (applets) σχεδιασμένων για ένα εξειδικευμένο ρόλο (π.χ. τι καιρό κάνει)
- Intenet Explorer 7 για να σερφάρετε στο Internet στα Vista o ΙΕ7 λειτουργεί απομονωμένος σε καραντίνα από το υπόλοιπο λειτουργικό για να μην κολλήσετε τίποτα περίεργο
- Windows Search ενσωματωμένο”ψαχτήρι” εντός του συστήματος
- Media Player 11 είναι σχεδόν ξαναγραμμένο το πρόγραμμα σε σχέση με τις προηγούμενες εκδώσεις του με πολλά στοιχεία γραφικών και την δυνατότητα σύνδεσης με Xbox 360
- Windows Mail αντικαθιστά το Outlook Express με βελτιωμένη σταθερότητα
- Photo Gallery μπορεί να κάψει DVD με τις φωτογραφίες σας σε Slideshow
- DVD Maker και Movie Maker ότι λέει ο τίτλος
- Speech recongnition αναγνώριση φωνής (μέχρι στιγμής όχι στα Ελληνικά)
τα κατά…
παρά τα καλούδια με το User Account Control και τον Defender πολλές εταιρείες που ασχολούνται με την παροχή προγραμμάτων προστασίας του υπολογιστή από επικίνδυνο λογισμικό όπως η Symantec και ή McAfee ανέφεραν προβλήματα στην ασφάλεια των Vista- υπάρχουν αναφορές για επιτυχή “σπάσιμο” των συστημάτων πρόληψης της πειρατείας των Vista αν και η Microsoft δηλώνει ότι ήταν της πειραματικής τους έκδοσης
- το Protected Video Path είναι μια νέα τεχνολογία DRM που ουσιαστικά κάνει όλες τις συσκευές που έρχονται σε “επαφή” με “προστατευμένο” περιεχόμενο να πρέπει να είναι πιστοποιημένες από την Microsoft για να παίξουν σωστά, δείτε και την αντίδραση του FSF
- το User Account Control είναι κατά μερικούς πολύ πιο ενοχλητικό από την αλλαγή σε Root σε πολλά άλλα λειτουργικά συστήματα (μπορεί όμως κανείς να το απενεργοποιήσει μόνιμα σχετικά εύκολα)
- οι ομοιότητες του Aero με το Mac OS X είναι εμφανείς``αλλά ουδείς γνωρίζει ποιος αντέγραψε πρώτος ποιόν
- η ευρωπαϊκή επιτροπή έχει εκφράσει τις ανησυχίες της για το κατά πόσο η επικείμενη έκδοση των Vista παραβιάζει την νομοθεσία εναντίων των ολιγοπωλίων με την ενσωμάτωση προγραμμάτων ασφαλείας καθώς και προωθεί τα πρωτόκολλα OOXML και XAML.
Αντί επιλόγου…
Δεν σκοπεύω να σας οδηγήσω στην εγκατάσταση ή μη των Vista, είναι καθαρά ένα προσωπικό θέμα καθώς κάθε χρήστης γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα τις ανάγκες του. Προσωπικά δεν σκοπεύω να εγκαταστήσω τα Vista στον υπολογιστή που έχω στο σπίτι μου, ούτε σκοπεύω στην παρούσα φάση, να εγκαταστήσω τα Vista σε υπολογιστές στην εργασία μου παρά μόνο εάν δεν υπάρχει συμβατότητα με τα προγράμματα πάνω στα οποία δουλεύουμε. Ειδικά όσο αφορά τον οικιακό μου υπολογιστή πιστεύω ότι για εμένα οι ανάγκες μου καλήπτωνται σε πολλούς τομείς που με ενδιαφέρει από το Linux αλλά δεν είναι πάντα έτσι.
Το αντίκτυπτο της υιοθέτησης ενός νέου λειτουργικού από ένα υπολογίσιμο ποσοστό των χρηστών ηλεκτρονικών υπολογιστών είναι πάντα σημαντικό. Έυχομαι αυτό το άρθρο να βοηθήσει στην επιλογή σας για το εάν χρειάζεται να προχωρήστε στην εγκατάσταση των Vista, στην παραμονή στα XP ή εάν κρίνετε ότι σας καλύπτει στην μετανάστευση στο Linux.
