Θα αγοράζατε ένα αυτοκίνητο που το καπό του δεν ανοίγει παρά μόνο από τους τεχνικούς της αντιπροσωπίας του; Μάλλον όχι όμως το κλειστό λογισμικό είναι ακριβώς αυτό. Χρόνια τώρα υπάρχουν προγράμματα που είναι διαθέσιμα (με ή χωρίς αντίτιμο δεν έχει πολύ σημασία) που διατίθενται με τέτοιο τρόπο ώστε κανείς να μην έχει πρόσβαση στο κώδικα του. Από την άλλη υπάρχει λογισμικό που επιτρέπει να δείτε το κώδικα του και να τον αλλάξτε ώστε να σας βολεύει καλύτερα.
Ναι αλλά εγώ που δεν ξέρω τίποτα από προγραμματισμό γιατί να επιλέξω ανοιχτό λογισμικό, δεν είμαι προγραμματιστής δεν ξέρω να διαβάζω κώδικα αλλά έχω επιλέξει την οδό του ανοιχτού λογισμικού. Ειδικά το πρώτο καιρό που ασχολήθηκα ήταν λίγο μπελαλίδικο εκείνο το καιρό μου φαινόταν βουνό κυριολεκτικά να βάλω Ελληνικά αλλά δεν γιατί να το κάνω; Τότε ήταν δύσκολο, τώρα τα Ελληνικά είναι εκεί αυτο-μαγικά.
Ο κώδικας είναι εκεί και η κοινότητα είναι εκεί και το καλύτερο άνθρωποι που καταλαβαίνουν το κώδικα είναι εκεί, αυτό είναι το θέμα ότι μπορώ να εγώ που κυριολεκτικά δεν έχω ιδέα για τον κώδικα να κάνω μια πρόταση, μια ερώτηση και να το δουλέψουμε μαζί το θέμα. Η σχέση μου με το προγραμματιστή είναι άμεση, εγώ λέω θέλω να κάνω αυτό εκείνος λέει ααα ναι θα το κάνεις έτσι και έτσι ή αλλιώς και αλλιώς. Ο προγραμματιστής έρχεται σε άμεση επαφή με το χρήστη και ο χρήστης με το προγραμματιστή.
Η αμεσότητα της εν λόγω επαφής παρακάμπτει το γραφειοκρατικό σύστημα ανάπτυξης λογισμικού που επιβάλλεται στα περισσότερα προγράμματα κλειστού χαρακτήρα το οποίο διαμορφώνεται από το τι λέει το τμήμα πωλήσεων, το τμήμα υποστήριξης, το τμήμα μάνατζμεντ κτλ και πως όλοι αυτοί αντιλαμβάνονται το χρήστη και τις ανάγκες του καθώς και τις δυνατότης των προγραμματιστών.
Κάπως έτσι:
Φυσικά δεν χρειάζεται να αναλυθεί πόσο δύσκολο είναι κάτι τέτοιο να καλύψει τις ανάγκες του χρήστη.
Η αξία του ανοιχτού λογισμικού πέρα από το ότι μπορεί να υπερτερεί σε λειτουργικότητα και ασφάλεια από το κλειστό λογισμικό είναι η κοινότητες που υπάρχουν από πίσω του, όπως και στο κλειστό λογισμικό υπάρχουν κοινότητες των χρηστών η διαφορά με το ανοιχτό λογισμικό είναι ότι οι κοινότητες του ανοιχτού λογισμικού έχουν ένα χαρτί, ένα “φανερό άσο” στο μανίκι τους… των κώδικα.
Η διαθεσιμότητα του κώδικα ουσιαστικά είναι ένα από το κυριότερο χαρακτηριστικό του ανοιχτού λογισμικού. Ο κώδικας είναι πολύ σημαντικότερος από ότι φαίνεται, δεν είναι μόνο κάτι που χρησιμοποιούμε εμείς οι απλούστεροι χρήστες αλλά αποτελεί ένα σημαντικότατο εργαλείο για όποιον θέλει να ασχοληθεί με το προγραμματισμό, ένα σχολείο που μαθαίνει κανείς επί του πρακτέου.
Φυσικά κάποιοι αναφέρουν ότι το ανοιχτό λογισμικό δεν έχει μέλλον γιατί είναι παράλογο να πιστεύει κανείς ότι οι προγραμματιστές θα γράφουν για πάντα τσάμπα λογισμικό, συμφωνώ είναι αδύνατον να ζήσει κανείς χωρίς χρήματα αλλά η ενασχόληση των περισσότερων προγραμματιστών με το ανοιχτό αργά η γρήγορα του αποφέρει οφέλη και οικονομικά (βλέπε Linus Torvalds) άλλα και από την υποστήριξη του ανοιχτού λογισμικού σε εταιρικό επίπεδο πάλι μπορεί να έχει μια εταιρία-ομάδα προγραμματιστών κέρδη (βλέπε RedHat) εν τέλει πρέπει να υπολογίσουμε ότι πολλοί προγραμματιστές που είναι έμμισθοι εταιριών απασχολούνται στην ανάπτυξη ανοιχτού λογισμικού (βλέπε κάποιους developers από το Eclipse) και πολλές εταιρίες προτιμούν το λογισμικό των συσκευών τους να έχει γραφτεί με ανοιχτό κώδικα ώστε οι να γίνονται αλλαγές συνέχεια σύμφωνα με τις ανάγκες των πελατών (βλέπε Vyatta).

