Σημείωση ενημέρωσης: ας το διαβάσουμε ως ένα ιστορικό στιγμιότυπο της μετάβασης της Qt 4.5 σε LGPL. Η αλλαγή τότε άνοιξε περισσότερο χώρο για projects και εταιρείες, αλλά το τοπίο αδειοδότησης και η ίδια η Qt εξελίχθηκαν κι άλλο από τότε.

Με την έκδοση 4.5 της Qt, η Nokia ανακοίνωσε ότι θα δώσει τη δυνατότητα αδειοδότησης κάτω από την LGPL. Η απόφαση συνοψίζεται στις ακόλουθες γραμμές:

The move to LGPL licensing will provide open source and commercial developers with more permissive licensing than GPL and so increase flexibility for developers. In addition, Qt source code repositories will be made publicly available and will encourage contributions from desktop and embedded developer communities. With these changes, developers will be able to actively drive the evolution of the Qt framework.

Όντως, στην ουσία η Trolltech —η μικρή εταιρεία που μέχρι πριν λίγο καιρό ανέπτυσσε την Qt— είχε ένα πολύ ιδιαίτερο επιχειρηματικό μοντέλο. Η Qt ήταν διαθέσιμη κάτω από την άδεια GPL, και υπό αυτή μπορούσε κανείς να αναπτύξει Ελεύθερο Λογισμικό, όπως το KDE και οι εφαρμογές του. Από την άλλη, αν ήθελε κάποιος να αναπτύξει κλειστό λογισμικό —όπως π.χ. το Skype και το Google Earth, που και αυτά χρησιμοποιούν την Qt— χρειαζόταν μια ειδική άδεια από την Trolltech.

Η ιδιαιτερότητα αυτή στην αδειοδότηση της Qt απέτρεπε αρκετούς προγραμματιστές που, αν και επιθυμούσαν να δουλέψουν με την Qt, δεν ήταν σε θέση να το κάνουν, καθώς ήθελαν να ακολουθήσουν κάποιο διαφορετικό μοντέλο αδειοδότησης πέραν της GPL χωρίς να χρειάζεται να αγοράσουν την ειδική άδεια από την Trolltech (ή Qt Software, μετά την εξαγορά από την Nokia).

Κατά τα φαινόμενα, η Nokia δεν εξαρτάται τόσο από το εισόδημα που έδινε το μοντέλο αδειοδότησης της Trolltech. Ουσιαστικά, η Nokia δίνει αρκετά περισσότερο χώρο στην Qt Software ώστε να προωθηθεί η χρήση της Qt κατά το δυνατόν. Επίσης, κάτι που πολλοί έχουν παραβλέψει είναι ότι η Qt Software θα ανοίξει ακόμη περισσότερο τα αποθετήρια της Qt, καθώς και διάφορες υποδομές της εταιρείας που μέχρι πρότινος ήταν διαθέσιμες μόνο στους εμπορικούς πελάτες της.

Καθώς η Qt είναι ένα από τα βασικά στοιχεία του περιβάλλοντος KDE, μαζί με τις kdelibs (που είναι ήδη κάτω από την LGPL), είναι ιδιαίτερα σημαντικό να σημειωθεί ότι πλέον kdelibs και Qt μπορούν να είναι ταυτόχρονα κάτω από την άδεια LGPL.

Θα αποφύγω να πω ότι θα δούμε μαζική υιοθέτηση της Qt στο ελεύθερο λογισμικό μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, μόνο και μόνο λόγω της αλλαγής της αδειοδότησης· σίγουρα όμως αυτό διευκολύνει αρκετά την επίλυση ορισμένων προβλημάτων.

GPLLGPLMITApache 2