Πριν δύο μέρες έλαβα ένα email από τον Γιάννη έναν 15χρονο αναγνώστη του elkosmas.gr, ο Γιάννης είχε γράψει τις σκέψεις του και στο e-pcmag και θα ήθελε να τις μοιραστεί με εμένα και όποιον τυχαίνει να διαβάζει αυτό το blog.

Όταν διάβασα ότι οι κυβέρνηση θα διαθέσει 120.000 φορητούς υπολογιστές σε μαθητές γυμνασίου κατενθουσιάστηκα (για την ακρίβεια δεν είναι δωρεάν φορητοί Η/Υ αλλά κουπόνια τον 400-500 ευρώ που θα προορίζονται για αγορά H/Υ). Δεν λέω αξιέπαινη η κίνηση της κυβέρνησης (να διαθέσει υπολογιστές ) ,αλλά η κυβέρνηση κινείται προς λάθος κατεύθυνση. Αγοράζοντας 120.000 φορητούς υπολογιστές με προ εγκαταστημένα windows είναι σαν να δίνεις (120.000 Η/Υ *100euro το OS ) παραπάνω απο 10 εκατομμύρια ευρώ μόνο στην M$ (Microsoft) κάθε χρόνο!!!

Για να καταλάβουμε την αξία των χρημάτων είναι σαν να δωρίζουμε στην Μ$ , 5 σχολεία το χρόνο, έτσι επειδή αγαπούμε τον κ. Βασίλη Πορτάκια (γνωστός και ως Β.Gates) και την εταιριούλα του.

Αυτή την φιλο-microsoftιακή πολιτική της χώρας μας δέν την καταλαβαίνω. Πληροφορικά ,οι Ευρωπαίοι αρχίζουν σιγά σιγά να δίνουν πόρτα στον Πορτάκια…

Ο διεθνής μη κερδοσκοπικός οργανισμός One Laptop per Child (OLPC), ιδρύθηκε από τον Καθ. Ν. Νεγκροπόντε ιδρυτή του Media Lab του MIT,έχει σκοπό να δημιουργήσει έναν τόσο φθηνό φορητό υπολογιστή, ώστε κάθε παιδί στον κόσμο να μπορεί να έχει πρόσβαση στη γνώση και στη νέα τεχνολογία, και στόχος του είναι να δώσει στα παιδιά όλου του κόσμου ευκαιρίες να μάθουν να εξερευνούν και να εκφράζονται. Οι υπολογιστές θα διανέμονται αποκλειστικά και απευθείας στα σχολεία μέσα από κυβερνητικές πρωτοβουλίες. Παρά το πολύ χαμηλό κόστος του, ο υπολογιστής, λόγω του έξυπνου σχεδιασμού, έχει δυνατότητες εφάμιλλες με εκείνες ενός σύγχρονου φορητού υπολογιστή.

Κατά τη γνώμη μου είναι απαράδεκτο από μέρος της κυβέρνησης να απορρίπτει λύσεις όπως το OLPC ( One Laptop Per Child) , ιδιαίτερα αγνοώντας την προσπάθεια εξελληνισμού του OLPC, ( που νομίζω ότι έχει ολοκληρωθεί ), και το γεγονός ο,τι αυτός ο υπολογιστής στοιχίζει μόνο 200 $ (με προ εγκατεστημένο λειτουργικό , Linux ) δηλαδή (120.000 * 200) 24 εκατομμύρια ευρώ, έναντι 48 εκατομμυρίων ευρώ που θα στοίχιζε .

Επίσης υπάρχουν πάρα πολλά εκπαιδευτικά προγράμματα για Linux , λ.χ Kalzium , που είναι “ευκολοπροσβάσιμα” χάρις τους διαχειριστές πακέτων.

Θα μου πείτε : και πού ξέρει ο κόσμος να χειρίζεται Linux…?

Γιαυτό υπάρχουν τα οργανωμένα κράτη σαν την Ελλάδα (ουδέν σχόλιο πάνω σε αυτό :P ).

Πολύ απλά (όπως το βλέπω) θα μπορούσε να προσλάβει άνεργους καθηγητές πληροφορικής που έχουν γνώση πάνω στο θέμα για να εξοικειώσουν τους μαθητές με τα νέα τους εργαλεία , πριν την σχολική χρονιά.

Ευχαριστώ για τον χρόνο σας

Αν δεν κάνω λάθος το κουπόνι καλύπτει την αγορά υπολογιστή συνεπώς ο χρήστης έχει την δυνατότητα να επιλέξει τι λειτουργικό σύστημα επιθυμεί στο μηχάνημα του. Σωστά; Είναι στα χέρια μας ως καταναλωτές όταν αγοράζουμε υπολογιστή από ένα κατάστημα να ζητούμε να μην μας εγκατασταθεί κάποιο λειτουργικό σύστημα και να εγκαταστήσουμε μόνοι μας Linux. Στην εποχή μας με λίγο ψάξιμο στην αγορά μπορεί κανείς να βρει μηχανήματα με προεγκατεστημένο Linux. Φυσικά η αλήθεια είναι ότι είναι κάπως απίθανο 120.000 άτομα επιλέξουν Linux για τον προσωπικό τους υπολογιστή αλλά είναι σημαντικό να γνωρίζουν ότι έχουν δικαίωμα επιλογής.

Συμφωνώ με το λογικό συμπέρασμα ότι εάν η χώρα μας συμμετήχε στο OLPC υιθθετώντας το σαν εκπαιδευτική πλατφόρμα βασισμένη στο Linux τα οφέλη θα ήταν πολλαπλάσια και σε διαβεβαιώ ότι έχωντας δοκιμάσει το περιβάλλον εργασίας του OLPC δεν χρειάζεται να έχει ο χρήστης ιδιαίτερη εμπειρία με τους υπολογιστές πόσο μάλλον με το Linux για να το χρησιμοποιήσει.

Αν ήμουν στην θέση ενός ανθρώπου σκέφτεται να αγοράσει υπολογιστή θα ακολουθούσα την εξής απλή λογική σειρά.


mindmap

Φυσικά δεν πρέπει να ξεχάσουμε ότι σύμφωνα με την EULA των Windows μπορείς να ζητήσεις μια μικρή αποζημίωση από το κατασκευαστή του υπολογιστή σου αν δεν τα χρησιμοποιήσεις αλλά αυτό σημαίνει ότι θα σε ψιλοταλαιπωρήσουν μέχρι να πάρεις 75-100 της OEM έκδοσης των Windows.

Όσο αφoρά το OLPC πολύ φοβάμαι ότι η Ελλάδα θα επέλεγε την έκδοση με τα Windows XP. Συμφωνώ ότι υπάρχουν πολλοί εκπαιδευτικοί καθηγητές πληροφορικής που όχι μόνο έχουν μάθει σε πολλά παιδιά για την ύπαρξη του Linux αλλά έχουν συνδράμει άμεσα στο Ελεύθερο Λογισμικό στην Ελλάδα.