Χρόνια πριν γεννηθώ ένας Αμερικάνος πρόεδρος υποσχόταν ότι οι ΗΠΑ θα γινόντουσαν η πρώτη χώρα που θα έστελνε ανθρώπους με επιτυχία στο φεγγάρι. Η απόφαση για το μεγαλειώδες Αμερικανικό πρόγραμμα στην Σελήνη ήταν πιθανότατα πολιτική,οι ΗΠΑ είχαν μείνει πίσω στην κούρσα των διαστημικών εντυπώσεων με τον τεχνητό δορυφόρο Σπούτνικ και τον πρώτη επανδρωμένη πτήση σε τροχιά του Γκαγκάριν,και όντως λίγα χρόνια μετά η ανθρωπότητα έγινε μάρτυρας της πρώτης προσσελήνωσης,την ιστορικής εκείνης στιγμής που το ανθρώπινο γένος περπατούσε στην επιφάνεια ενός άλλου ουράνιου σώματος.
Πέρα όμως από την νίκη στο τομέα των εντυπώσεων το πρόγραμμα Apollo,στα πλαίσια του οποίου έγιναν οι προσσεληνώσεις είχε σημαντικό αντίκτυπο στο ανάπτυξη των τεχνολογικών υποδομών,οι υπολογιστές πτήσεως και η πρώτη αρχική έρευνα στα ολοκληρωμένα κυκλώματα,ακόμη και η περίφημες κυψέλες καυσίμων που μερικοί από εμάς έχουν στα αυτοκίνητα τους και μια πλειάδα άλλων τεχνολογιών,από την άλλη το κόστος του προγράμματος Apollo ήταν ίδιαιτερα υψηλό (σύμφωνα με αναφορά της NASA στο Αμερικανικό κογκρέσσο το πρόγραμμα κόστισε κοντά στα 22 δισ. δολλάρια,κάτι παραπάνω από 140 δις σημερινά χρήματα).
Λαμβάνοντας όλα αυτά υπ’όψιν μια μικρή αλλά γεμάτη ενθουσιασμό ομάδα προχώρησε στην συμμετοχή στο Google Lunar X-Prize. Το Google Lunar X-Prize είναι ένας διαγωνισμός που καλεί ιδιωτικά χρηματοδωτούμενους υποψηφίους να εκτοξεύσουν,να προσσεληνώσουν και τελικά να κινήσουν ένα ρομποτικό ρόβερ που θα λάβει εικόνες και βίντεο υψηλής ευκρίνειας από την σεληνιακή επιφάνεια. Το πρώτο βραβείο θα δοθεί στην πρώτη ομάδα που θα καταφέρει να πορσσεληνώσει το ρόβερ της στην Σελήνη και την οποία θα εξερευνήσει για τουλάχιστον 500 μέτρα και θα στείλει εικόνες και βίντεο από το επίτευμα της στην Γη μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2012 και φτάνει τα 20 εκαττομύρια δολλάρια και προβλέπωνται μπόνους της τάξης των 5 εκατομυρίων δολαρίων.
Μια μικρή ομάδα με ιδρυτή τον Fred J. Bourgeois τον Γ’προχώρησε στην συμμετοχή στο διαγωνισμό με το όνομα FREDNET όπως έκαναν και πολλές μικρές ή μεγαλύτερες εταιρίες που ασχολούνται με την αεροδιαστημική τεχνολογία,η ιδιαιτερότητα της ομάδας αυτής όμως είναι το μοντέλο ανοιχτού κώδικα και τα ελεύθερα εργαλεία ανάπτυξης και συνεργασίας που σκοπεύει να χρησιμοποιήσει προκειμένου να επιτύχει τους στόχους της. Αυτό που άρχισε σαν μια μικρή ομάδα λίγων ανθρώπων μετριμένων στα δάχτυλα ακριβώς λόγω του ανοιχτού χαρακτήρα της προσπάθειας μέσα σε ενάμιση χρόνο έγινε μια ιδιαίτερα μεγάλη ομάδα αφοσιωμένων ανθρώπων με ιδιαίτερα δραστήρια φόρουμ και wiki ειδικά αν υπολογίσει κανείς το πόσο εξειδικευμένο είναι το project.
Δεν ξέρω αν θα πετύχει ή όχι το όλο εγχείρημα,προσωπικά πιστεύω ότι είναι ιδιαίτερα περίπλοκο και απαιτεί πολύ καλή χρηματοδότηση προκειμένου να επιτύχει ωστόσο μέσα από αυτή την προσπάθεια μπορεί να δούμε μια νέα γενιά συσκευών και προγραμμάτων ανοιχτού κώδικα. Σίγουρα δεν θα στοιχημάτιζα ότι θα καταφέρει το project να ολοκληρωθεί μέχρι την 31 Δεκεμβρίου 2012 αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα παρακολουθούμε από κοντά το όλο σχέδιο,και ποιος ξέρει;Ίσως προκύψει κάτι ενδιαφέρων από αυτή την προσπάθεια. Πιστεύω ότι αξίζει αν το βρείτε ενδιαφέρον να συμμετέχετε στο project ακόμη και αν είστε λίγο σκεπτικιστές όπως εγώ αλλά σίγουρα αποτελεί μια ενδιαφέρουσα εμπειρία.
Παρακάτω παραθέτω και ένα βίντεο προώθησης της ιδέας του FREDNET.
