Πριν λίγες ώρες, στο away.gr ο Δημήτρης Καλογερόπουλος είχε ένα άρθρο με τίτλο «Nokia CEO: Houston, έχουμε πρόβλημα», όπου αναλύει το περίφημο εσωτερικό memo από τον νέο CEO της Nokia, Stephen Elop, όπως αυτό δημοσιεύτηκε στο Engadget — πηγές του Engadget και του BBC επιβεβαιώνουν την αυθεντικότητά του.

Ακολουθεί μια ελεύθερη μετάφραση του κειμένου, για όσους βαριούνται την αγγλική:

Γεια χαρά,

Υπάρχει μια ιστορία για έναν άνθρωπο που δούλευε σε μια πλατφόρμα άντλησης πετρελαίου στη Βόρεια Θάλασσα. Ξύπνησε ένα βράδυ από μια δυνατή έκρηξη· πυρκαγιά τύλιξε ξαφνικά ολόκληρη την πλατφόρμα. Σε λίγα δευτερόλεπτα ήταν περιτριγυρισμένος από φλόγες. Μέσα από τον καπνό και τη ζέστη, μόλις που κατάφερε να βγει στην άκρη της πλατφόρμας. Όταν κοίταξε κάτω, το μόνο που έβλεπε ήταν το μαύρο και κρύο νερό του Ατλαντικού.

Καθώς η φωτιά τον πλησίαζε, είχε μόλις δευτερόλεπτα για να αντιδράσει. Θα μπορούσε να σταθεί πάνω στην εξέδρα και αναπόφευκτα να αναλωθεί στις φλόγες — ή να κάνει μια βουτιά 30 μέτρων στα ψυχρά νερά. Στεκόταν σε μια «φλεγόμενη πλατφόρμα» και έπρεπε να επιλέξει. Αποφάσισε να πηδήξει. Επέζησε, και αργότερα ανέφερε ότι η «φλεγόμενη πλατφόρμα» προκάλεσε μια ριζική αλλαγή στη συμπεριφορά του.

Κι εμείς στεκόμαστε σε μια «φλεγόμενη πλατφόρμα», και πρέπει να αποφασίσουμε πώς θα αλλάξουμε τη συμπεριφορά μας. […] Έχω μάθει ότι βρισκόμαστε σε μια φλεγόμενη πλατφόρμα — και έχουμε πολλαπλές πηγές θερμότητας που τροφοδοτούν μια πυρκαγιά γύρω μας.

Η Apple διαταράσσει την αγορά μέσω ενός αναπροσδιορισμού του smartphone… Το 2008 το μερίδιό της στην αγορά 300+ ευρώ ήταν 25%, μέχρι το 2010 έφτασε το 61%. Και έπειτα υπάρχει το Android: μέσα σε περίπου δύο χρόνια δημιούργησε μια πλατφόρμα που προσελκύει προγραμματιστές, παρόχους υπηρεσιών και κατασκευαστές hardware… κερδίζει σήμερα το μεσαίο φάσμα και οδεύει προς τα τηλέφωνα κάτω των €100.

Ενώ οι ανταγωνιστές έριχναν φλόγες στο μερίδιό μας, εμείς μείναμε πίσω, χάσαμε μεγάλες τάσεις, χάσαμε χρόνο. Το πρώτο iPhone διατέθηκε το 2007 και ακόμη δεν έχουμε προϊόν κοντά στην εμπειρία του. […] Η μάχη των συσκευών έχει γίνει τώρα ένας πόλεμος οικοσυστημάτων… Οι ανταγωνιστές μας δεν παίρνουν το μερίδιό μας με τις συσκευές, το παίρνουν με ένα ολόκληρο οικοσύστημα.

Nokia, η πλατφόρμα μας καίγεται. […] Όταν μοιραστούμε τη νέα στρατηγική μας στις 11 Φεβρουαρίου, θα είναι μια τεράστια προσπάθεια να μετατρέψουμε την εταιρεία μας.

— Stephen

Ο κύριος Elop, πέρα από τις γλαφυρές εικόνες, ουσιαστικά περιγράφει την πολύ δύσκολη θέση της Nokia — παρά το μέγεθός της και τις επενδύσεις της σε τεχνολογίες ανοιχτού κώδικα όπως το MeeGo και, παλιότερα, η εξαγορά της Trolltech.

Αύριο η Nokia θα ανακοινώσει τη νέα της στρατηγική — οι περισσότεροι αναλυτές πιστεύουν ότι θα είναι η χρήση μιας ήδη υπάρχουσας πλατφόρμας που θα της δώσει πρόσβαση σε ένα οικοσύστημα. Ποια είναι τα υποψήφια; Εξαιρώντας το iOS (κλειστό, της Apple), μένουν το WP7 και το Android. Σύμφωνα με στοιχεία της Canalys για το 4ο τρίμηνο 2010, το WP7 έχει μόλις ~3% της παγκόσμιας αγοράς, ενώ το Android ~33% — οπότε η επιλογή του WP7 θα ήταν τεράστιο ρίσκο, ενώ το Android θα έδινε πρόσβαση σε ένα τεράστιο οικοσύστημα.

Και το MeeGo; Για εμένα είναι ένα πραγματικά ενδιαφέρον λειτουργικό, στηριζόμενο από δύο ισχυρές εταιρείες (Nokia και Intel) — και δεν είναι «άσχετο» από το Android, αφού και τα δύο έχουν βάση το Linux. Είχαμε δει ότι με την Qt μπορεί κανείς να προγραμματίσει πλέον σε Android, ενώ το MeeGo θα μπορεί σύντομα να τρέχει εφαρμογές Android μέσω του Alien Dalvik. Ένας ακόμη λόγος υπέρ του Android (από πλευράς Nokia) είναι ότι παραδοσιακά η εταιρεία ήθελε σημαντικό έλεγχο στο λειτουργικό των συσκευών της.

Update: η Nokia ανακοίνωσε συνεργασία με τη Microsoft — το WP7 αντικαθιστά το Symbian.

Εσείς πώς πιστεύετε ότι θα επηρεάσει αυτό το ελεύθερο λογισμικό;

Μερίδιο Apple στην αγορά smartphone 300+€ (memo Elop)
2008 25%
2010 61%
Παγκόσμιο μερίδιο OS smartphone · Q4 2010 (Canalys)
Android ≈33%
Windows Phone 7 ≈3%