Η Πορτογαλία είναι ένα μικρό κράτος της Νότιας Ευρώπης, μια μικρή οικονομία που προσπαθεί να προσαρμοστεί στις σύγχρονες οικονομικές συνθήκες και πλέον όπως και η χώρα μας επιζητεί την συνδρομή της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου λίγο πριν διαλυθεί η κυβέρνηση συνεργασίας που είχε την πλειοψηφία των Κοινοβουλευτικών Εδρών και προκηρυχθούν έκτακτες εκλογές.

Οι τακτικοί αναγνώστες του blog, ίσως αναρωτιέστε γιατί αναφέρομαι στη μικρή αυτή Ευρωπαϊκή χώρα και μάλιστα στις πρόσφατες εξελίξεις της οικονομίας της που είναι παράλληλες με τις εξελίξεις στην Ελλάδα; Τι στο καλό έχει να κάνει αυτό με το Ελεύθερο Λογισμικό/Λογισμικό Ανοιχτού Κώδικα με το οποίο ασχολείται το blog που διαβάζετε αυτή την στιγμή; Πριν λίγες ημέρες έλαβα από τον Σέργιο (γνωστό και ως linuxman ειδικά στα μέλη (και όχι μόνο) του  GreekLUG) που μου έστειλε την μια αρκετά ενδιαφέρουσα είδηση.

Σημαία Πορτογαλίας

Το Κοινοβούλιο της Πορτογαλίας (η Βουλή τους με άλλα λόγια που απεικονίζεται στην φωτογραφία που συνοδεύει το άρθρο) προχώρησε την 6η Απριλίου στην επικύρωση ενός νέου νόμου (link στα Πορτογαλικά) που απαιτεί από τους Κυβερνητικούς Οργανισμούς της Πορτογαλίας να χρησιμοποιούν οπωσδήποτε ανοιχτά στάνταρ στα κείμενα που δημοσιεύουν, ανταλλάσσουν ή αποθηκεύουν. Ο νέος νόμος δίνει εντολή στην Agência para a Modernização Administrativa (σε ελεύθερη μετάφραση:Υπηρεσία Εκσυγχρονισμού Δημόσιας Διοίκησης) να ετοιμάσει τους κανόνες και τους απαραίτητους ορισμούς στην ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομένων (συμπεριλαμβανομένων τύπων αρχείων κειμένου, web interfaces και e-mails) εντός 90 ημερών από την ψήφιση του νόμου. Ο νόμος υπερψηφίστηκε από τα 5 από τα 6 κόμματα που απαρτίζουν το Πορτογαλικό Κοινοβούλιο πλην ενός που απείχε.

Κάτι που πρέπει να λάβουμε υπ’όψιν με το συγκεκριμένο νόμο, είναι να δούμε τα ακριβή τεχνικά κείμενα που θα εκδώσει η Agência para a Modernização Administrativa σε δύο μήνες και κάτι περίπου όπως τόνισε και ο Σύνδεσμος Εταιρειών Ανοιχτού Λογισμικού Πορτογαλίας (δεν είναι οι μόνοι οι Πορτογάλοι που έχουν τέτοιο οργανισμό στην Ευρώπη). Η χρήση ανοιχτών προτύπων αρχείων όχι μόνο δίνει ένα εγγενές πλεονέκτημα όσο αφορά το Ελεύθερο Λογισμικό (καθώς συχνά ολόκληρα προγράμματα σχεδιάζονται με βάση ακριβώς αυτά τα βιομηχανικά στάνταρ).

Θα μπορούσαμε να δούμε παρόμοιες αποφάσεις στο Ελληνικό Κοινοβούλιο; Για εμένα το μόνο που χρειάζεται είναι η θέληση και η βούληση των νομοθετών. Εσείς τι πιστεύετε; Θα μπορούσαμε κάποια μέρα να δούμε μια παρόμοια νομοθετική διάταξη στην Ελλάδα ή την Κύπρο;